DSFP udvikler kurser og uddannelser inden for filosofisk praksis. Medlemmerne vil løbende blive orienteret om kursusaktiviteter og uddannelsesmuligheder.
I Danmark kan man på universitetsniveau (mastermodul) tage kurser i filosofisk vejledning på Aalborg Universitet under ledelse af professor Finn Thorbjørn Hansen. I øjeblikket er der tre Efter- og Videreuddannelseskurser i filosofisk praksis, sokratiske dialoggrupper og facilitering af undringsværksteder (modul A, B og C), som tilsammen udgør et Mastermodul (15 ECTS). Man kan vælge af tage dem enkeltvist. Disse efter- og videreuddannelseskurser i filosofisk praksis er kvalificerende for certificeret medlemskab i DSFP.
Læs mere på: undren.aau.dk
Se disse hjemmesider om filosofisk vejledningspraksis internationalt set:
https://philopractice.org/web/the-meaning-of-life/itemlist/user/63-ran-lahav
https://www.tandfonline.com/toc/tphp20/current
Væsentlige publikationer omkring filosofisk vejledningspraksis samt brug af en sådan samtaleform i forskellige relations-professionelle, uddannelses- og forskningsmæssige sammenhænge
Achenbach, G. (1987): Philosophische Praxis. Køln.
Achenbach, G. (1995): “Philosophy, Philosophical Practice, and Psychotherapy”. I: Essays on Philosophical Counseling (red. Lahav & Tillmanns). University Press of America.
Achenbach, G. (1997): “About the Center of Philosophical Practice”. I: Perpectives in Philosophical Practice - Collected Lectures (ed. Van der Vilst). Leusden.
Achenbach, G. (1998): “On Wisdom in Philosophical Practice”. Inquiry (Spring, Vol. XVII, No. 3).
Achenbach, G. (2009). Zur Einführung der Philosophischen Praxis. Schriftenreihe zur Philosophischen Praxis Band V. Verlag Dinter. ISBN 978-3-924794-55-2
Al-Shawi, H. (1998): A General Framework For Philosophical Counseling. (Paper uddelt på den fjerde internationale konference for filosofisk vejledning i Køln 1998.
Blass, R. (1996b): “The “Person” in Philosophical Counseling vs. Psychotherapy and the Possibility of Interchange between the Fields”. Journal of Applied Philosophy, Vol. 13. No. 3: 279-296.
Boele, D. (1997): “Zen, Nietzsche and the Implicit Worldview in Philosophical Practice”. I: Perspectives in Philosophical Practice - Collected lectures. (ed. Wim van der Vlist). Leusden.
Boele, D. (1998): “The “Benefits” of a Socratic Dialogue. Or: Which Results Can We Promise?” Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, Spring, Vol. XVII, No. 3.
Boele, D. (1999): “The Art of Living: Philosophical Contributions to Psychotherapy”. The British Psychological Society. Psychotherapy Section Newsletter, No. 25 (June): 25-33.
Deurzen-Smith, Emmy van (1995): Eksistentiel samtale og terapi. Hans Reitzels Forlag.
Deurzen-Smith, Emmy van (1997): Everyday Mysteries - Existential Dimensions of Psychotherapy. Routledge.
Deurzen-Smith, Emmy van (1999): “Existentialism and exisential psychotherapy”. I: Heart & Soul (red. Cris Mace). Routledge.
Dræby, A. (2018). Livskunsten: Filosofien om at vågne op til livet. Kbh.: Akademisk forlag.
Fastvold, M. (2005). Beyond method, Anders Lindseth style: The quest to open up philosophical space in the consulting room. Journal Philosophical Practice Volume 1(3): 171-183.
Fleming, J. (1996): “Philosophical Counseling and the I CHING”. Journal of Chinese Philosophy, 23: 299-320.
Fleming, J. (1997): “Philosophical Counseling and Asian Philosophy”. I: Perspectives in Philosophical Practice - Collected lectures. (ed. Wim van der Vlist). Leusden.
Gørtz, K. (2007). Den filosofiske præstation: Kritik af den refleksive competence. Kbh.: DPUs forlag.
Hadot, Pierre (1995): Philosophy as a Way of Life - Spiritual Exercises from Socrates to Foucault. Blackwell.
Hadot, P. )2002). What is Ancient Philosophy? Harvard University Press.
Hansen, F.T. (2000): Den sokratiske dialoggruppe - et værktøj til værdiafklaring. Gyldendal.
Hansen, F.T. (2001c): “Eksistentiel voksenpædagogik som en filosofisk praksis”. I: Livslang læring og demokrati (red. Rahbek Schou). Gads Forlag.
Hansen, F.T. (2001d): “Existential Adult Pedagogy and Philosophical Counseling”. AGORA 10. CEDEFOP, Thessaloniki.
Hansen, F.T. (2002): Det filosofiske liv - et dannelsesideal for eksistenspædagogikken. Gyldendal.
Hansen F.T. (2004). Den filosofiske vejledningspraksis i spændingsfeltet mellem autenticitet, dannelse og eksistens. In FILOSOFI, Filosofilærerforeningen for Gymnasie og HF, No. 1, Februar.
Hansen, F.T. (2004). Pædagogisk filosofi som filosofisk praksis. In Anne-Marie Eggert Olsen (ed.) Pædagogikkens filosofi. Roskilde Universitetsforlag, Roskilde.
Hansen, F.T. (2005): Behovet for eksistentiel refleksion i frivilligt socialt arbejde. In Henrik Frostholm (ed.) Uddannelse af frivillige - mellem kompetenceudvikling og dannelse. Center for frivilligt socialt arbejde, Odense.
Hansen, F.T. (2005). “The existential dimension in training and vocational guidance – when guidance counselling becomes a philosophical practice.” European Journal of Vocational Training, No. 34, April 2005
Hansen, F.T. (2005). Livsmening, tavs viden og filosofisk vejledning. In Peter Plant (ed.) Vejbred – en antologi om vejledning. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, Copenhagen.
Hansen, F.T. (2006). Dannelse er ‘at fatte Uendeligheden i Uvidenhedens form’. I: Dannelse mellem subjektet og det almene (Red. J. Lieberkind & B. Bergsted). Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Hansen, F.T. (2006). Pædagogik som en filosofisk praksis. I John Rydahl (ed.). Etik og dannelse i undervisningen. Gyldendal.
Hansen, F.T. (2007). Philosophical Counselling – a hermeneutic-dialogical approach. In Ways – Essays on Career Counselling (ed. Peter Plant). Danmarks Pædagogiske Universitets forlag.
Hansen, F.T. (2007). Eros, Authenticity and Bildung as Keywords for Philosophical Practice in Teacher Training”. Paideusis - Journal of Canadian Philosophy of Education.
Hansen, F.T. (2008). At stå i det åbne. Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær. Hans Reitzels forlag, København.
Hansen, F.T. (2009). Sokratiske samtaler – en vej til store indsigt, arbejdsglæde og “taktfuldhed” i socialrådgiverens arbejde? Unden for nummer – tidsskrift for forskning og praksis i socialt arbejde, juni 2009.
Hansen, F.T. & Amundson, N. (2009). Residing in silence and wonder: Career counseling from the perspective of ‘Being’. International Journal for Educational and Vocational Guidance (IJEVG), Vol. 9, No. 1 (March).
Hansen, F.T. (2009) Philosophical Praxis as a Community of Wonder in Education and Professional Guidance. In Kenkmann, A. (ed.), Teaching Philosophy. London: Continuum.
Hansen, F.T. (2010). ”The Phenomenology of Wonder in Higher Education” i Malte Brinkmann (ed.): Erziehung. Phänomenologische Perspektiven. Königshausen & Neumann. Würzburg.
Hansen, F.T. (2010). Hermeneutisk praksis og undringens væsen og betydning i sygeplejen. Tidsskrift for Akademiske Sygeplejersker, nr. 2 Oktober 2010.
Hansen, F.T. (2011). Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for ”åndens liv”. In Universitetsundervisning i det 21. århundrede. Læring, dannelse, marked (red. N. Bonderup & J.E. Feldt). Syddansk Universitets forlag, Odense.
Hansen, F.T. (2011). Den taktfulde vejleder – om at forblive ved vejledningens sag. I: Hansen, F.T., Peter Plant & Grethe Fogh Nielsen (red.). (2011). Vejledningsdidaktik. Forlaget Schultz, Albertslund.
Hansen, F.T. (2012). One Step Further: The Dance Between Poetic Dwelling and Socratic Wonder in Phenomenological Research. Indo-Pacific Journal of Phenomenology (ed. Kate Galvin). August 2012.
Hansen, F.T. (2012). Den eksistentielle fænomenologis særlige tone og musikalitet. I Hvad er eksistentiel fænomenologi?, Kurt Dauer Keller (red.). Aalborg Universitetsforlag.
Hansen, F.T. (2013). Finn Thorbjørn Hansen. In Philosophical Practice: 5 Questions (eds. J.B.Ladegaard Knox & J. K. Berg Friis). 5 Questions Series, Automatic Press/VIP.
Hansen, F. T. (2014). Kan man undre sig uden ord? Design- og universitetspædagogik på kreative videregående uddannelser. Aalborg: Aalborg Universitety Press. (548 side)
Hansen, F.T. (2015). Når undringen leder til en fyldt stilhed, der er værd at tænke over. LOGOS: Fagblad for Klassikerforeningen (Platon-selskabet), No. 3: 7-14.
Hansen, F.T. (2015). The Call and Practice of Wonder: How to Evoke a Socratic Community of Wonder in Professional Settings, s. 217-244. In: Noah Weiss, M. (ed.), Socratic Handbook: Dialogue Methods for Philosophical Practice. Wien: LIT Verlag.
Hansen, F.T. (2015). The Philosophical Practitioner as a Co-Researcher. In: Practicing Philosophy, eds. Fatic, A. & Amir, L., pp: 22-41. Cambridge: Cambridge Scholar Publishing. (Peer reviewed)
Hansen, F.T. (2015). Om Wittgenstein som humorist og eksistentiel fænomenolog. Med stadig hensyn til Søren Kierkegaard. In: Kierkegaard som eksistentiel fænomenologi. red. / Mogens Pahuus; Jacob Rendtorff; Pia Søltoft. Aalborg University Press. (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi; No. 2).
Hansen, F.T. (2015). Det sokratiske forskningsinterview: et alternativ til kvalitativ forskning forstået som ’vidensproduktion’. In: Metodefetichisme: Kvalitativ metode på afveje?, eds., Munk, K., Møller, J. & Bengtsen, S., pp. 173-192. Aarhus: Aarhus University Press.
Hansen, F.T. (2016). Filosofien som det fjerde samtalerum i eksistentiel og åndelig omsorg. Omsorg: Nordisk tidsskrift for palliativ medicin, s. 9-14.
Hansen, F.T. (2016). At undre sig ved livets afslutning: Om brug af filosofiske samtaler i palliativt arbejde. Kbh.:: Akademisk forlag. (339 sider)
Hansen, F.T. & Dinkins, C. S. (2016). Socratic Wonder as a Way to Aletheia in Qualitative Research and Action Research. In: HASER. Revista Internacional de Filosofía Aplicada, Nr. 7: 51-88. (Peer reviewed)
Hansen, F.T. et al. (ed.)(2017). 'At innovere med hjertet': Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser. : Afrapportering fra et aktionsforskningsprojekt i VIA University College (2013-2015).(225 sider). Open Access: https://vbn.aau.dk/da/publications/at-innovere-med-hjertet-undervisning-i-undringsdrevet-innovation-
Hansen, F.T. (2017). Sokratisk og fænomenologisk-orienteret aktionsforskning: In: Dialogisk aktionsforskning i et praksisnært perspektiv, s. 93-144. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
Hansen, F. T. (2018) Facilitering af fænomenologiske undringssamtaler. In: Dialogisk procesfacilitering. Alrø, H., Dahl, P. & Billund, L. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 121-140. (Peer reviewed)
Hansen, F.T. (2018). Undrings-dreven innovation i Vejle Kommune. Empirisk forskningsrapport. Vejle Kommune og Aalborg Universitet, August 2018 (218 side): Open Access: https://vbn.aau.dk/da/publications/undringsdreven-innovation-i-vejle-kommune-en-empirisk-rapport-og-
Hansen, F.T. (2018). At møde verden med undren: Dannelse, innovation og organisatorisk udvikling i et værensfilosofisk perspektiv- Kbh.:: Hans Reitzel
Herrestad, H., Holt, A. & Svare, H. (2004). Philosophy in Society. Oslo: Unipubforlag.
Hunsinger, D.V.D. (1995): Theology and Pastoral Counseling: A New Interdisciplinary Approach. Forlag: William B. Eerdman.
Høffding, Harald (1916): Den store Humor. Gyldendal.
Jaspers, K. (1965): Hvad er filosofi? Haases Facetbøger.
Jopling, D. (1996): “Philosophical Counseling, Truth and Self-Interpretation”. Journal of Applied Philosophy, Vol. 13, No. 3, 1996.
Kessel, J., Boers, E. & Mostert, P. (2009). Frees pace: Philosophy in organizations. Amersterdam: Boom.
Kirkeby, O.F. (2009). The New Protreptic: The Concept and the Art. Copenhagen Business School Press.
Knox, J.B.L. (2015). Thing in action, Re-thinking Life: Socratic Dialogue with People in Cancer Rehabilitation. PhD-dissertation, Faculty of Health and Medical Science, University of Copenhagen.
Krohn, D. et al. (1999): Das Sokratische Gespräch. Möglichkeiten in philosophischer und pädagogischer Praxis. Frankfurt am Main.
Lahav, R. (1993): “Using Analytic Philosophy in Philosophical Counseling”. Journal of Applied Philosophy, Vol. 10, No. 2.
Lahav, R. (1995a): “A conceptual framework for philosophical counseling: worldview interpretation. I: Lahav & Tillmanns (ed.)(1995): Essays on Philosophical Counseling. University Press of America: Lanham.
Lahav, R. (1995b): “We have hardly the beginning if anything at all”. (Michael Schefczyk interview med Ran Lahav). Zeitschrift für Philosophische Praxis, 2, s. 4-7.
Lahav, R. (1996a): “What is Philosophical Counseling?”, Journal of Applied Philosophy, Vol. 13, No. 3: 259-278.
Lahav, R. (1996b): “Philosophy and the search for wisdom”. (Paper præsenteret på The Annual Meeting of the American Psychological Association, Toronto, den 13. august.)
Lahav, R. (1996c): “Philosophical Counseling and Taoism: wisdom and lived philosophical understanding”. Journal of Chinese Philosophy 23: 259-276.
Lahav, R. (1999): “On the Possibility of a Dialogue Between Philosophical Counseling and Existential Psychotherapy”. (Paper præsenteret på Den internationale konference for filosofiske vejledere i Oxford, januar 1999).
Lahav, R. (2016). Stepping out of Plato’s Cave: Philosophical Counseling, Philosophcal Practice, and Self-Transformation. Loyev Books.
Lahav, R. (2016). Handbook of Philosophical Companionship. Loyev Books.
Lahav & Tillmanns (ed.)(1995): Essays on Philosophical Counseling. University Press of America: Lanham.
Laurie, N. & Cherry, C. (2001): “Wanted: Philosophy of Management”. Reason in Practice - The Journal of Philosophical Management. Vol. 1, nr. 1.
Lindseth, A. (Philosophical Practice: What is at stake? In: Herrestad, H., Holt, A. & Svare, H. (2004). Philosophy in Society. Oslo: Unipubforlag.
Lindseth, A. (2005). Zur Sache der Philosopphischen Praxis. Verlag Karl Alber.
Lyall, D. (1995): Counseling in Pastoral and Spiritual Context. Open University Press.
Mace, Chris (red.) (1999): Heart & Soul - The therapeutic face of philosophy. Routledge.
Marinoff. L. (1999): Plato not prozac! Applying philosophy to everyday problems. Harper Collins Publisher. New York.
Marinoff, L. (2002). Philosophical Practice. New York: Academic Press.
Morstein, Petra von (1994): “Wittgenstein on Philosophical Methods as Therapies“. I Zeitschrift für Philosophische Praxis (ZPP 2)
Nehamas, A. (1998): The Art of Living - Socratic Reflections from Plato to Foucault. University of California Press.
Nelson, Leonard: Gesammelte Schriften: Vorlesungen über die Grundlagen der Ethik, Vol. I: Kritik der praktischen Vernuft (1917); Vol. II: System der philosophischen Ethik und Pädagogik (1932, posthumt). Vol III: System der philosophische Rechtslehre und Politik (1924).
Nelson, Leonard (1949/1956): Socratic Method and Critical Philosophy - Selected Essays. New York, Dover Publications.
Nussbaum, M. (1994): The Therapy of Desire. Princeton.
Nussbaum, M. (1997): Cultivating Humanity - A Classical Defense of Reform in Liberal Education. Havard University Press.
Paden, R. (1998): “Defining Philosophical Counseling”. International Journal of Applied Philosophy (ed. Elliot Cohen). Vol. 12: 1 (Spring).
Raabe, P. (1998): ”Philosophy of Philosophical Counseling”. (Paper præsenteret på den fjerdeThe konference om Philosophical Practice i Køln, August 3-7, 1998.)
Raabe, P. (2001): Philophical Counseling: Theory and Practice. Praeger.
Ruschmann, E. (1998): “Foundations of Philosophical Counseling”. Inquiry (Spring, Vol. XVII, No. 3)
Schuster, S.: (1999): Philosophy Practice - An Alternative to Counseling and Psychotherapy. Praeger.
Shusterman, R. (1997): Practicing Philosophy - Pragmatism and the Philosophical Life. Routledge.
Siebert, U. (1997): Das Sokratische Gespräch. Weber, Zucht & Co
Stone, H.W. (1994): Brief Pastoral Counseling: Short-Term Approach and Strategies. Fortress Press.
Svare, H. & Herrestad, H. (2004). Filosofi fot livet: En bok om filosofisk praksis. Oslo: Unipubforlag.
Thoreau, H.D.(1962/1854): Walden eller Livet i skovene. Det danske Forlag.
van der Leeuw, K. (1998): “Socratic Dialouge and the Search for Truth”. Paper præsenteret på konferencen Socratic Dialogue at Work. Leusden, august 15.
Walker. M. B. (2017). Slow Philosophy: Reading against the Institution. London: Bloomsbury.
Zdrenka, M. (1997): Konzeptionen und Probleme der Philosophischen Praxis. Dinter: Köln.
Se også Kompendium til filosofisk vejledning, Mastermodul 3b for Masteruddannelsen i Vejledning på DPU, 2006, redigeret af Finn T. Hansen (DPU). Kompendium skulle kunne læses/kopieres på semesterhylden. Her er oversigten over dens indholdsfortegnelse:
Om forholdet mellem vejledningsteori, pædagogik og filosofisk vejledning
Hvad er filosofisk vejledning og den filosofiske praksis?
2002.....................................................................................................................................................xx
Den Sokratiske samtale og dialoggruppe
Om forholdet mellem filosofisk vejledning, terapi og psykologisk vejledning
Thinking Trough Dialogue, 2001.......................................................................................................xx